מהי צריכת מים חריגה?
צריכת מים חריגה היא צריכה שנמדדה במד מים משויך, השווה או העולה על 150 אחוזים מהצריכה הרגילה (צריכה רגילה היא כמות המים שעברה במד מים משויך בנכס, בתקופה המקבילה בשנה הקודמת) וכן מממוצע הצריכה בשש תקופות החיוב האחרונות.
הסיבות לצריכת מים חריגה
עליה בצריכת המים יכולה להתרחש ממגוון סיבות כגון:
- שינוי במספר הדיירים בנכס
- שינוי בהרגלי הצריכה
- עונתיות
- נזילה
צריכה חריגה הנובעת מנזילה
נזילת מים ברשת הפרטית גורמת לאבדן מים ומתוך כך, לצריכת מים מוגברת. לא תמיד ניתן להבחין בנזילה עם היווצרותה ולכן זיהוי מקדים יכול למנוע את אובדן המים ואת החיוב בגינו.
כדי לבדוק אם קיימת נזילה במערכת המים הדירתית – סגרו את כל הברזים בנכס ובדקו במד המים המשויך אם נרשמת צריכה (גלגל מסתובב במד מכני או שינוי ספרות במד דיגיטלי). אם נרשמת צריכה – ייתכן שיש נזילה.
מומלץ לבדוק את רכיבי המים בנכס – מכלי הדחה (ניאגרה), ברזים, דוד שמש או מתקני מים אחרים – שכן אלה עלולים לגרום לדליפת מים.
מה קורה לאחר שאותרה נזילה?
אם אכן איתרתם נזילה בנכס, גם אם היא קטנה – חשוב לתקן אותה בהקדם, כדי למנוע בזבוז מים וחיובים מיותרים.
לאחר התיקון תוכלו להגיש לתאגיד המים בקשה להקלה בתשלום בעקבות הנזילה שאותרה, בהתאם לסעיף 14 לכללים.
את הפנייה לתאגיד ניתן לבצע בכל אחת מדרכי ההתקשרות המפורטות באתר. לתשומת לבכם – אי טיפול בנזילה עלול לגרום לחיוב גבוה בחשבון המים, בשל צריכה פרטית או משותפת גבוהה. לכן מומלץ לפעול בהקדם למניעת המשך הצריכה החריגה.
צפו בסרטון שמסביר כיצד ניתן לאתר קיומן של נזילות:
כיצד נזהה צריכה חריגה הנובעת מנזילה?
השלבים הבאים יעזרו לכם לאתר את מקור הנזילה ברשת הפרטית:
- מספר מד המים – ודאו שמספר מד המים שמותקן בנכס זהה למספר שמופיע בחשבונית שקיבלתם.
- קריאת המד – ודאו שהקריאה המופיעה במד גבוהה יותר מזו שמופיעה בחשבונית האחרונה שקיבלתם.
- אימות פרטים – יש לסגור את כל הברזים בנכס ולבדוק אם הפרפר המרכזי במד המים הפרטי ממשיך להסתובב. אם מתברר שאין קשר בין הסיבוב של מד המים לבין פתיחתם וסגירתם של הברזים בנכס – יתכן שהמד שעליו אתם מסתכלים איננו המד המשויך לנכס שלכם. נא פנו אלינו למוקד השירות של מי אביבים ודווחו על כך. אם לאחר שסגרתם את כל הברזים מד המים ממשיך להסתובב, ייתכן וקיימת נזילה ויש לתקנה.
- מה קורה כשהנכס ריק? יש לבדוק את קריאות מד המים לפני ואחרי הפסקה ממושכת של השימוש במים (לפני השינה ובבוקר/ בעת היציאה ובעת החזרה מהעבודה). אם יש הפרש בין הקריאות, יתכן שקיימת נזילה.
אז איפה הנזילה? – מספר בדיקות פשוטות ומהירות יכולות לעזור לכם למצוא לבד את מקור הנזילה:
בשירותים – בדקו האם מיכל ההדחה בשירותים תקוע, או האם הניאגרה באסלה מטפטפת.
בגינה – בדקו האם מערכת ההשקיה פגומה או מטפטפת. חשוב לבדוק גם את חלקי המערכת הנסתרים או המכוסים באדמה.
דוד שמש/חשמל – יתכן שהדוד שלכם נוזל, מומלץ לבדוק את החלק התחתון של הדוד ואת המשטח שמתחתיו ולוודא שאין רטיבות. - אם אכן איתרת נזילה בנכס, גם אם היא קטנה חשוב לתקן אותה בהקדם, כדי למנוע בזבוז מים וחיובים מיותרים. לאחר תיקון הנזילה תוכלו להגיש בקשה להקלה בתשלום בעקבות הנזילה שאותרה.
צריכה חריגה שאיננה נובעת מנזילה
צריכת מים חריגה יכולה להתרחש גם מסיבות אחרות שאינן נובעות מנזילה. לפני הגשת הבקשה לצריכה חריגה בעקבות נזילה, יש לשים לב האם היה לאחרונה שינוי במספר הדיירים בנכס או שינוי בהרגלי הצריכה.