הודעה בדבר הגשת בקשה לאישור הסדר פשרה בבקשה לאישור תובענה ייצוגית
בת"צ 10858-09-23 מוראל מימון נ' מי אביבים (2010) בע"מ
ניתנת בזאת הודעה בהתאם לסעיפים 18(ג) ו-25(א)(3) לחוק תובענות ייצוגיות, תשס"ו-2006 ("החוק"), כי ביום 3.6.2025 הוגשה לבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים ("בית המשפט"), בקשה לאישור הסדר פשרה ("הסדר הפשרה") בתובענה שלעיל.
הצדדים להסדר: המבקש, מוראל מימון ("המבקש") מיוצג ע"י עוה"ד עדי מוסקוביץ ועידן שרון ממשרד מוסקוביץ אזרואל ושות' וכן ע"י עו"ד דביר גליזר; המשיבה, מי אביבים (2010) בע"מ ("המשיבה" או "מי אביבים" או "התאגיד") מיוצגת ע"י עוה"ד גידי פרישטיק, דוד שחור ושיר-לי שיש ממשרד מיתר | עורכי דין.
- עניינה של התובענה בטענת המבקש לפיה המשיבה אינה ממלאת אחר חובתה, או לכל היותר עושה כן באופן לקוי, רשלני וחלקי, לפי סעיפים 7-5 לכללי המים (קביעת כמות מוכרת), תשע"ו-2016 ("כללי המים"), הקובעים כי על תאגידי המים והביוב לפנות ולקבל מאת מרשם האוכלוסין נתונים הנוגעים לתושבים המתגוררים בתחומם ולעדכן בהתאמה את מספר הנפשות ליחידת דיור עפ"י נתוני משרד הפנים, כך שרבים מצרכניו של התאגיד לא עודכנו בספרי התאגיד וכפועל יוצא אינם מקבלים את הקצבת המים בתעריף המוזל לו הם זכאים, כאשר על פי כללי המים זכאים הצרכנים לקבל כמות מוכרת של 3.5 מ"ק לחודש בתעריף מוזל עבור כל נפש ביחידת דיור.
- התאגיד חולק מכל וכל על טענות המבקש, וטוען כי הוא פועל בהתאם להוראות סעיפים 5 ו-6 לכללי המים, ומבצע את כלל הפעולות הנדרשות ממנו על פי דין לקבלת נתוני מרשם האוכלוסין ביחס לתושבי תל אביב-יפו, לרבות התקשרות עם חברות שנבחרו לצורך כך על ידי המדינה, התקשרות עם חברת תוכנה והטמעת מערכת מחשוב לצורך משיכת מידע ממרשם האוכלוסין ואף הגדרת בעלי תפקידים בתאגיד שאמונים באופן ישיר על הממשק אל מול חברת התוכנה. כך, התאגיד עושה כמיטב יכולתו לשייך את עדכוני מרשם האוכלוסין לנתונים המצויים במערכותיו.
- לטענת התאגיד, הוא פועל בהתאם להוראות סעיפים 5 ו-6 לכללי המים. הוראות סעיף 5 לכללי המים מורות לתאגיד להתקשר בהסכם ולבצע את הפעולות הדרושות לקבלת נתוני המרשם והטמעתם. התאגיד ביצע את הפעולות הנדרשות על פי דין לקבלת הנתונים, לרבות התקשרות בהסכמים עם החברות שנבחרו על ידי המדינה (היולט-פקרד (ישראל) בע"מ ומלם מערכות בע"מ בשנת 2016 ובהמשך גם עם IBM בשנת 2019) לצורך התממשקות וקבלת הנתונים והעדכונים ממרשם האוכלוסין.
- הקושי בשיוך נתוני מרשם האוכלוסין לנתוני מערכות המחשוב של התאגיד הינו קושי אובייקטיבי הנובע מהקמת שני מסדי נתונים מקבילים, שהוקמו על ידי שני גופים שונים, תוך הגדרות שונות ולעיתים דיווח שונה מטעם הצרכן או התושב (למשל – רישום במערכות התאגיד ללא שם שני או תחת שם נעורים וכיו"ב).
- אין מדובר בקושי ספציפי של מי אביבים אלא מדובר בבעייתיות הנוצרת בשל קשיים חיצוניים ורוחביים, שאינה ייחודית רק למי אביבים, אלא גם לתאגידי מים וביוב נוספים. כך, במקביל לבקשת האישור בעניינו, הוגשו 14 בקשות נוספות לאישור תובענות כייצוגיות בעניין דומה.
- במסגרת הסדר הפשרה נשוא הבקשה, כפוף לוויתור וסילוק כאמור להלן, ומבלי להודות באיזו מהטענות שהועלו במסגרת התובענה ובקשת האישור, נוטל על עצמו התאגיד לשפר את הליך השיוך מעבר למבוצע על ידו עד עתה בשני אופנים מרכזיים שהינם תוצר של בדיקות יסודיות ומעמיקות שנערכו בין אנשי המקצוע ובעלי תפקידים בתאגיד: (א) פיתוח עדכוני תוכנה ופיצ'רים טכנולוגיים שנועדו לטייב ולמקסם את הליך השיוך על פי הנתונים המתקבלים ממשרד הפנים; (ב) אמצעים ופעולות לעידוד דיווח עצמי של התושבים, כמפורט בהרחבה בנספח א' להסכם הפשרה.
- כמו כן, חברי הקבוצה, אשר הגדרתם מפורטת במסמכי הסדר הפשרה, אשר יפנו לתאגיד בתקופה הרלוונטית יהיו זכאים לקבל זיכוי בגין ההפרש שבין תעריף המופחת שנקבע ל"כמות המוכרת" לבין התעריף ששילמו בפועל בגין אותה כמות, והכל בכפוף ובהתאם להוראות כללי המים והוראות כללי תאגידי מים וביוב (אמות מידה לשירות), תשע"א-2011.
- מובהר כי הסדר הפשרה נעשה לפנים משורת הדין ומבלי שצד כלשהו יודה בטענות צד אחר כלשהו.
- הסדר הפשרה יהווה סילוק סופי ומוחלט של כל תביעה ו/או טענה ו/או דרישה ו/או זכות ו/או עילה של מי מחברי הקבוצה המיוצגת בגין ו/או בקשר עם טענות התובענה ו/או בקשת האישור.
- בהתאם להוראות סעיף 18(ד) לחוק, כל אדם הנמנה עם קבוצת התובעים, או אחד מהגופים המנויים בסעיף זה, רשאי להגיש לבית המשפט (עם העתק לב"כ הצדדים), עד 45 ימים ממועד פרסום הודעה זו, התנגדות מנומקת בכתב להסדר הפשרה ו/או לעניין ההמלצה המוסכמת בעניין גמול ושכר טרחה. בהתאם להוראות סעיף 18(ו) לחוק, כל אדם הנמנה עם קבוצת התובעים רשאי להודיע לבית המשפט (עם העתק לב"כ הצדדים), עד 45 ימים ממועד פרסום הודעה זו, בטופס ערוך כאמור בתקנה 7 לתקנות תובענות ייצוגיות, התש"ע-2010, על רצונו שלא להיכלל בקבוצת התובעים.
- האמור לעיל מהווה תמצית בלבד של הסדר הפשרה. הנוסח המלא של הסדר הפשרה הוא המחייב. הסדר הפשרה עומד לעיון במזכירות בית המשפט המחוזי מרכז (לוד); במשרד ב"כ המבקשת (משרד מוסקוביץ, אזרואל ושות', טלפון: 03-6326000; מייל: office@ma-law.co.il; כתובת: רח' מנורת המאור 2, תל אביב, 6744830) ומשרד ב"כ המשיבה (משרד מיתר ליקוורניק לשם ושות', טלפון: 03-6103819; מייל: davids@meitar.com; כתובת: רח' אבא הלל 16 ר"ג).
- תוכן הודעה זו אושר על ידי בית המשפט והיא מתפרסמת בהתאם להחלטתו.