דלג לתוכן הראשי דלג לפוטר

צריכת מים חריגה

מהי צריכת מים חריגה?

צריכת מים חריגה היא צריכה העולה על ממוצע הצריכה של אותו לקוח בתקופה נתונה, לאורך זמן. בישראל, הצריכה הממוצעת לאדם הנה כ-80 מ”ק מים בשנה, שהם כ-200 ליטר מים ליום.

הסיבות לצריכת מים חריגה

צריכה חריגה הנובעת מנזילה

נזילת מים ברשת הפרטית גורמת לאבדן מים ומתוך כך, לצריכת מים מוגברת. לא תמיד ניתן להבחין בנזילה עם היווצרותה ולכן זיהוי מקדים, יכול למנוע את אובדן המים ואת החיוב בגינו.

צפו בסרטון שמסביר כיצד ניתן לאתר קיומן של נזילות:

כיצד נזהה צריכה חריגה הנובעת מנזילה?

צריכה חריגה יכולה להתגלות במד המים המשויך, כלומר בצריכה פרטית, או במד המים הראשי, כלומר בצריכה המשותפת. השלבים הבאים יעזרו לכם לאתר את מקור הנזילה:

  • מספר מד המים – ודאו שמספר מד המים שמותקן בנכס זהה למספר שמופיע בחשבונית שקיבלתם.
  • קריאת המד – ודאו שהקריאה המופיעה במד גבוהה יותר מזו שמופיעה בחשבונית האחרונה שקיבלתם.
  • אימות פרטים – יש לסגור את כל הברזים בנכס ולבדוק אם הפרפר המרכזי במד המים הפרטי ממשיך להסתובב. אם מתברר שאין קשר בין הסיבוב של מד המים לבין פתיחתם וסגירתם של הברזים בנכס – יתכן שהמד שעליו אתם מסתכלים איננו המד המשויך לנכס שלכם. נא פנו אלינו למוקד השירות של מי אביבים ודווחו על כך. אם לאחר שסגרתם את כל הברזים מד המים ממשיך להסתובב, ייתכן וקיימת נזילה ויש לתקנה.
  • מה קורה כשהנכס ריק? יש לבדוק את קריאות מד המים לפני ואחרי הפסקה ממושכת של השימוש במים (לפני השינה ובבוקר/ בעת היציאה ובעת החזרה מהעבודה). אם יש הפרש בין הקריאות, יתכן שקיימת נזילה. אז איפה הנזילה? – מספר בדיקות פשוטות ומהירות יכולות לעזור לכם למצוא לבד את מקור הנזילה: בשירותים – בדקו האם מיכל ההדחה בשירותים תקוע, או האם הניאגרה באסלה מטפטפת. בגינה – בדקו האם מערכת ההשקיה פגומה או מטפטפת. חשוב לבדוק גם את חלקי המערכת הנסתרים או המכוסים באדמה. דוד שמש/חשמל – יתכן שהדוד שלכם נוזל, מומלץ לבדוק את החלק התחתון של הדוד ואת המשטח שמתחתיו ולוודא שאין רטיבות.
  • איתור נזילות בבניין משותף – כמה בדיקות פשוטות ומהירות, יכולות לעזור לכם לבדוק לבד האם קיימת נזילה בצנרת המשותפת ואת מקורה:
    הגינה – אם קיימת מערכת ההשקיה / טפטפות / מערכת ממוחשבת, מומלץ לבדוק האם יש סימני נזילה הנראים לעין לאורך הטפטפות והאם קיימת תקלה במערכת ההשקיה הממוחשבת .
    משאבות – אם יש בבניין מאגרי מים / משאבות. בדקו מתי בפעם האחרונה נערכו בדיקות למאגר ולמשאבות. יתכן כי קיימת נזילה ממאגר ממים / דודי שמש בגג. כמו כן בחנו האם יש זליגה של מים ממרזבי הבניין בחודשי הקיץ.
    סיבוב הפרפר – בדקו את מהירות סיבוב הפרפר שעל גבי מד המים הראשי, עדיף לבצע בדיקה זו בשעות בהן הסבירות לצריכת מים בבניין נמוכה. אם המד הראשי מסתובב למרות שלא נרשמת תנועה במקביל במדים המשניים הדבר מעיד על צריכת מים מהצנרת המשותפת או על נזילה.
    סגירת שיברים – יש לוודא שלא נעשה שימוש בצריכה משותפת בעת הבדיקה, יש לסגור את השיברים שנמצאים בצמוד למדים המשניים ולוודא שהפרפר על גבי מד המים הראשי אינו מסתובב. במקרה שהפרפר מסתובב, יתכן שקיימת נזילה.
  • הזמינו איש מקצוע! אם לא הצלחתם לאתר את הנזילה בעצמכם, רצוי לפנות לאיש מקצוע מיומן שיעזור לכם לגלות את מקורה ולתקן אותה. חשוב לדאוג שהנזילה תאותר ותתוקן בהקדם כדי למנוע בזבוז מים וחיובים מיותרים. לאחר תיקון הנזילה תוכלו להגיש בקשה להקלה בתשלום בעקבות הנזילה שאותרה.

צריכה חריגה שאיננה נובעת מנזילה

צריכת מים חריגה יכולה להתרחש גם מסיבות אחרות שאינן נובעות מנזילה. לפני הגשת הבקשה לצריכה חריגה בעקבות נזילה, יש לשלול את הסיבות הבאות:

    • בצריכה הפרטית – שינוי במספר הדיירים בנכס או שינוי בהרגלי הצריכה.
    • בצריכה משותפת – השקיית גינה, רחיצת מכוניות, שטיפת פחי אשפה, שיפוצים בבניין או גניבת מים.